Hoe van een apenhoofd een meditatie mind te maken

Meditatie is best magisch. Terwijl je simpelweg in stilte zit, zink je langzaam in je lichaam, word je geest geleidelijk minder monkey en zal het voor je ziel (of hart) mogelijk worden zich te laten horen. Je wordt je bewust van wat je écht wilt of nodig hebt in je leven. En deze innerlijke balans is ook meteen een gratis facial voor een stralende buitenkant. Dus, why wait?! Maar laten we eerlijk zijn, wat is het moeilijk om ons er in de waan van alleweek toe te zetten. Daarom hierbij wat luide tips en stille tricks om een urban zen master te worden.

Zoek een klooster of ashram naar keuze. Onzin natuurlijk.

1. Creeër een mini-klooster

Zoek een klooster of ashram naar keuze. Onzin natuurlijk. De stilte vind je nergens anders dan in jezelf. Ga gewoon op een kussen zitten (je benen in lotus-houding gekruist) of simpelweg op een stoel. Een mooie manier om voor jezelf, waar dan ook (zelfs tussen My Little Ponies en Playmobil) een Sacred Silent Island te creeëren, is door een natuurlijke schaapsvacht neer te leggen met een (meditatie-)kussentje erop. Wellicht wat wierook of een kaarsje erbij en klaar is je klooster!

2. Keep smiling and hang on

Tot zover de romantiek. Het moeilijkste aan mediteren (naast je benen die gaan denken dat ze Assepoes zijn) is, dat als je eindelijk beschikbaar bent voor je gedachten, elke gedachte die je ooit genegeerd hebt zichzelf kenbaar gaat maken. Je moet door dit kippenhok in je hoofd heen zien te komen. Gewoon! Niet! Opgeven! Kijk naar je gedachten als naar kleine kinderen die net uit school komen. Nodig ze uit hun verhaal te vertellen. En onthou: jij bent de moeder. Jij kiest of je luistert, of dat je ze vraagt om rustiger aan te doen. Met een glimlach, graag.

Je hebt gedachten en emoties, maar dat is niet wie je bent.

Voor de niet-zo-moederlijke-types: je kunt ook visualiseren dat je in een bioscoop zit en je gedachten op het scherm verschijnen. Door op deze manier afstand te creëren, ga je het grote geheim ontdekken: je hebt gedachten en emoties, maar dat is niet wie je bent. Je zult je realiseren dat je gedachten niet langer de controle over jou hebben, maar dat jij de meester(es) van je eigen gedachten kunt worden. De Boeddha zei ooit zoiets als dat de menselijke geest gevuld is met dronken apen die rond springen, krijsen, babbelen en eindeloos door gaan. Of het nu de boodschappenlijstjes of de eindeloze “Wat-Als” scenario’s zijn; word de dierentemmer of Dian Fossey van je eigen ‘Monkey Mind’.

Een derde krachtige visualisatie is om jezelf aan een rivier te visualiseren. Kijk naar je gedachten die voorbij drijven op de rivier. Vang ze niet, want dan val je in het water. Klim er weer uit, kijk weer en weer en weer… en uiteindelijk zul je zien dat de stroom van gedachten langzaam langzamer wordt. En dan… Absoluut Niets! Gewoon hemelse stilte. Total bliss. Waarin je hart (ook wel Hoger Zelf) gehoord kan worden.

3. Vind je vorm

Ogen gesloten, open, of extra gefocused op een kaars. Alleen of in een groep gelijkgestemden (Kijk op Stadsverlichting.nu). Maak het je ‘Magical Morning Routine’ of je ‘Restful Evening Ritual’. Of nog beter: je ‘Door De Dag Discipline’, waarbij je, zoals je ook je Facebook checkt, even jezelf checkt. In een saaie meeting, bij de tram, in de rij van de apotheek; word stil en stel jezelf de vraag: “wat voel of denk ik in dit moment?” of: “wat leeft er op dit moment in mij?” Zo simpel is het.

En hoe beter dit stukje te eindigen, dan door de dichter William Wordsworth te citeren:

“To begin, begin.”

Meditatiemind - Unicorns United

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Reageer

Navigate