De alles of niets-fitgirl over killer Everest-abs

Moniek werkt hard als content creator en schrijver. Naast het harde werken geniet ze hard van het leven. Van design, fashion en haute cuisine. En nog meer van reizen. Ooit hoopt ze de gehele wereldkaart af te kunnen vinken. Haar laatste bestemming: de Mount Everest. Dat is geen kattenpis, dus stortte ze zich op de boksbal in de sportschool en ontpopte zich als ware fitgirl. We vroegen haar om haar ervaringen van de voorbereidingen en de reis te delen in een column. Je leest over Ratajkowski-lijven, mantra’s, yogi’s, hoogteziekte en minuscule bikini’s. Over hoge pieken en diepe dalen op de Mount Everest. Over alles of niets.

Moniek: “Het is zwart of wit bij mij. Of ik sport tot ik zo goed als een ons weeg en sluit mijn ogen voor flirtende negroni’s en zwaaiende chippies. Of ik laat mezelf volledig gaan met borden pasta en bijbehorende wijnarrangementen. Mijn hardloopschoenen huilen dan luidkeels in de berging. Gelukkig hoor ik ze niet door de dikke laag stof.”

Doe mij maar een Emily Ratajkowski-lijf

“In 2015 besloot ik het roer om te gooien en op twee vaste dagen te gaan trainen met een personal trainer. Het werd een combinatie van kickboksen en crossfit. Fit en gezond werd ik er van, een Emily Ratajkowski-lijf bleef nog achter helaas. Dat verbaasde mij weinig, dat werkte ik natuurlijk zelf in de hand met mijn bourgondische levensstijl.”

We focusten op krachttraining: deadlifts, back squats, overhead press en dat soort ongein.

“Voor november 2016 boekte ik een vliegticket naar Azië. Het doel? Hiken naar Everest Base Camp. Een tweeweekse “wandeling” in de Nepalese Himalaya – tien dagen op en drie dagen af. Maar hoe bereid je je op zo’n onderneming voor? Mijn personal trainer zag ik nóg een extra dag en ik plakte er een rondje hardlopen aan vast. We focusten op krachttraining: deadlifts, back squats, overhead press en dat soort ongein. Door een schema aan te houden en dit braaf te doen, behaalde ik al snel nieuwe PR’s. Het rondje hardlopen werd al snel een uurtje bruggen aantikken. Erasmusbrug, Willemsbrug, Pieter de Hoochbrug. Met een interessante podcast of Spotify hardlooplijst gebaseerd op mijn rensnelheid genoot ik met volle teugen van mijn nieuwe conditie.”

Fit en vitamines      

“Om al dit gesport een beetje te ondersteunen, paste ik mijn dieet aan. Meer kleine maaltijden verspreid over de dag, meer eiwitten en zo min mogelijk op-de-bank-hang-snacks en liquid calorieën. Langzaamaan zag ik vetjes verdwijnen en koekeloerden spieren verlegen van binnen naar buiten. En vergeet je vitamines niet! Als vegetariër en iemand die niet heel erg van melkproducten houdt, slikte ik extra magnesium bij.”

Zwarte yogalegging, dikke wandelschoenen en een flanellen overhemd. Fake it till you make it.

Off we go

“Jetlagged van de lange vluchten, gebrek aan slaap en gezonde spanning schuif ik nét op tijd aan bij mijn hike-briefing in Kathmandu. Zwarte yogalegging, dikke wandelschoenen en een flanellen overhemd. Fake it till you make it, zou ik maar zeggen. Nog geen 12 uur vlieg ik in een propellervliegtuigje naar één van de engste (en gaafste) vliegvelden ter wereld: Lukla Airport op 2800 meter hoogte.”

De alles of niets fitgirl - Unicorns UnitedClimb high, sleep low

“We starten direct met wandelen. Iedere dag een beetje langer en zwaarder. Over het algemeen zien de dagen er zo uit: vroeg op, direct na het ontbijt aan de wandel, aankomen bij het nieuwe kamp rond lunchtijd, een uurtje uitbuiken en dan een helse acclimatisatie-wandeling. De namiddagactiviteit blijkt als regel erger dan de ochtendwandeling. Door het snelle stijgen ben je snel uitgeput , klink je als een foute hijger en voel je je hart overuren maken. Niet. Te. Doen. Na even op hoogte te hebben uitgerust, dalen we terug af naar het kamp. (climb high, sleep low) Tijd voor het avondprogramma: voeten rust geven, kaarten en heel veel koolhydraten.”

De alles of niets fitgirl - Unicorns UnitedZwak, ziek & misselijk

“Naarmate we hoger komen (voor mij boven de 4000 meter), merk je dat de hoogteziekte steeds vaker toeslaat. Je slaapt slechter, hebt minder trek in eten, hebt last van hoofdpijn en voelt je met vlagen goed misselijk. Een vicieuze neerwaartse spiraal die pas ophoudt wanneer je afdaalt. Als je zo streng bent voor jezelf als ik dat kan zijn, dan kun je behoorlijk van jezelf balen. Je bent zo fit als wat, maar je bent niet vooruit te branden. Niet heel gek natuurlijk zonder brandstof en energie.”

Fitgirl Moniek Kuipers - Unicorns United“De nacht na het bereiken van Everest Base Camp (5365 meter) was een dieptepunt. Ik werd wakker van een hoofdpijn vergelijkbaar als migraine. In de ochtend kreeg ik geen hap door mijn keel, de gedachte alleen al liet mijn maag keren. Gewarmd door koffie en thee met suiker stapten we de -16 graden buitenlucht in en begonnen we aan de driedaagse terugreis naar Lukla. Als een yogi herhaalde ik een mantra door mijn hoofd. Stap voor stap. Iedere stap is er één. Je bent verder dan je net was. Je kan dit. Niets aan het handje. Stap voor stap. Tegen lunchtijd voelde ik mij nóg beroerder. Moe en misselijk. Pringles en cola dan maar. De geur van soep en curry kon ik niet aan. Ik wist dat we een paar uur verwijderd waren van de big drop. Want na het Everest Memorial Park, daal je snel een paar honderd meter naar beneden. En vanaf daar is alles beter.”

Je voelt je letterlijk on top of the world. Bij mij resulteerde dat in dansend klauteren en afdalen op One Dance van Drake.

“De rest van de trip was alleen maar genieten. De prachtige vergezichten, de lieve mensen en een heerlijk hoge rode bloedcel-count in je bloed. Je voelt je letterlijk on top of the world. Bij mij resulteerde dat in dansend klauteren en afdalen op One Dance van Drake. Tot ongenoegen van de hijgende en fris ogende klimmers die net hun hike begonnen. Sorry, not sorry!”

Fitgirl Moniek Kuipers - Unicorns UnitedZijn dat… abs??!

“Terug aangekomen in Kathmandu inspecteerde ik in de spiegel, de eerste in twee weken (!!!), de schade. Schrammen, blauwe plekken, droge huid. Maar wat is dat nou? Zijn dat… abs? De weegschaal, de eerste in jaren (!!!), vertelde mij wat ik al had durven te zien in mijn reflectie. Mijn lievelingsgewicht bereikt. De weken die volgden, paradeerde ik in minuscule bikini’s over Thaise stranden.”

Fitgirl Moniek Kuipers - Unicorns United“We zijn weer een paar maanden verder en ik hoor mijn hardloopschoenen weer janken. De weegschaal durf ik al helemaal niet meer aan te kijken. Jajaja! Ik weet het… Tijd om de yogalegging weer uit de kast trekken en de veters te strikken. De zomer staat op het programma…”

Ook de ME beklimmen?

Hierbij nog een viertal handige tips van Moniek:

  • Ik heb geboekt bij Worldexpeditions.com en ben daar zeer tevreden over.
  • Ziek zijn op reis is geen pretje, haal de nodige vaccinaties bij de GGD en lees je in over hoogteziekte. Bedenk ook of je hoogteziektepillen wilt meenemen.
  • Ik vond het heel fijn om na de trek een weekje bij te komen aan het strand. Thai Airways heeft een directe vlucht van Kathmandu naar Bangkok. Kan ik je zeker aanbevelen!
  • Investeer in goede gear. Je wilt het echt niet koud hebben bij min 16 graden door je thermo-ondergoed die je even in de sale hebt gescoord…

Heb jij ook nog waardevolle tips? Deel ze hieronder! Ga je ook? We wensen je een prachtige reis!

NB. De beelden in dit artikel zijn privé eigendom van Moniek Kuipers en mogen niet zonder haar toestemming gebruikt worden.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Reageer

Navigate