Ga de uitdaging aan!

Een tijdje geleden – zeg maar gerust; veel te lang geleden – was ik voor dag en dauw onderweg naar Schiphol om een weekje vakantie te vieren in Frankrijk. Onderweg ontdekte ik dat ik niet één, maar twee telefoons was vergeten. Vloekend zat ik achterin de auto. Want ik was  N I E T  B E R E I K B A A R. Voorin de auto klonk een nuchter ‘Nou en, je gaat toch op vakantie.’

Stressbacks

Voor nuchterheid was geen plaats. Ik kreeg instant stress, een zweetsnor en flashbacks. Noem het gerust ‘stressbacks’. Naar tijden dat je op het memoboard van de camping berichtjes van het thuisfront kreeg, dat je collect call naar Nederland belde, van telefoonnummers op je arm als je naar het strand ging, van brieven van vriendjes die nooit aankwamen bij de campingbrievenbus (omdat vriendjes waarschijnlijk drukker waren met Spaanse chickies tongen, dan het schrijven van liefdesbrieven aan mij).

Wat als ik de statusupdate van mijn vrienden op Facebook zou missen?

Wat als?

Gelukkig had ik dit keer mijn vriendje bij me. Die natuurlijk wel een telefoon bij zich had. En als de Duitsers geen kuilen zouden graven op het Franse strand, dan zou ik ook niet zoekraken. Maar wat nu als er op werk iets mis zou gaan? En wat als er iets gebeurt op het thuisfront? En wat als een van de katten het loodje legt? En wat als ik de statusupdate van een van mijn vrienden op Facebook zou missen? En van de kennissen van vrienden? Of van – zowaar nog erger – very important influencers op Instagram? En, en, en. Inderdaad, “nou en”. Als ze me echt nodig hebben, weten ze me wel te vinden. Het was tijd voor Even. Helemaal. Niets.

Aanrader

Op het moment dat ik foot on ground zette in Frankrijk, vond ik het eigenlijk wel best. Een week lang geen slaaf van mijn telefoon. Wat bleek, het was een noodgedwongen, maar o zo heerlijke, digitale detox. Een aanrader. En daarom raad ik je aan om eens de uitdaging aan te gaan.

Hoe dan?

 Nou, bijvoorbeeld zo:

  • Begin gewoon eens met 24 uur je telefoon, laptop, desktop, iPad, of wat voor digitaal ding dan ook, niet te gebruiken. 24 uur, dat is voor digital detox newbies, om een beetje aan het idee te wennen.
  • Het helpt om je even voor te bereiden. Informeer je sociale- en/of werknetwerk dat je gedurende die periode niet te bereiken bent en hoe ze je (in case of) wel zouden kunnen bereiken. Zo kunnen ook zij er rekening mee houden dat ze je even met rust laten.
  • Doe die dag iets waar je blij van wordt, wat je met aandacht tegemoet wilt treden. Zoek juist extra stilte op om echt even tot jezelf te komen. Of blijf gewoon lekker thuis en raak niet afgeleid als je met je kindje speelt, lekker aan het koken bent of een boek leest. Wees in het hier en nu.

Wil je de uitdaging aangaan? Dan zijn we heel benieuwd naar jouw ervaring. Drop us a line door een mail te sturen aan unicornsunitednl@gmail.com. Vertel, vertel, vertel!

Laatst verklapte ze dat ze urenlang ’s avonds naar unboxing videos kan kijken.

Lieve Unicorn Esther,

Doe je ook mee? Ik vraag het aan Esther in het bijzonder, omdat je iets moet weten over Esther en haar digitale gedrag. Als je denkt dat 24 uur een koekje eitje is om digitaal te detoxen, omdat je een derde tot de helft van de tijd slaapt, dan heb je het mis. Esther is onze nachtvlinder, die overdag ook wakker is. Ze slaapt relatief weinig en is zo goed als altijd online. Op Whatsapp, Facebook, blogs, vlogs. Laatst verklapte ze dat ze urenlang ’s avonds naar unboxing videos kan kijken… Uhm. En als ze dan naar bed gaat, dan raakt haar hoofd het kussen wellicht, maar haar Pin-vinger drukt nog steeds op hartjes.

Ik moet bekennen dat ik een zweetsnor krijg bij het idee dat Esther offline gaat. Want ik ben zeg maar die andere nachtvlinder, waarmee ze tot laat in de avond (noem het maar nacht) appt om elkaar statusupdates te geven over de Unicorns. Boy, oh boy, wat zal ik een rustige dag hebben als haar detox ingaat.

Enfin,

Natuurlijk zitten er ook allemaal psychologische en wellicht zelfs fysieke voordelen aan een digitale detox (die langer duurt dan 24 uur). Hier kun je daar meer over lezen.

Reageer

Navigate