Heel Nederland Slaapt – de learnings

Lag je te slapen tijdens het programma Heel Nederland Slaapt op MAX? Dan heb je toch wat gemist. Het live-programma, gepresenteerd door de altijd charmante Dionne Stax, besteedde op een laagdrempelige manier aandacht aan het fenomeen slaap. Omdat het thema op onze site deze maand Even. Helemaal. Niets. is, leek het ons bij uitstek een onderwerp om even goed bij stil te staan. We zetten de belangrijkste learnings voor je op een rijtje. En dat doen we terwijl jij lekker ligt te slapen. Maar hey, als de wekker over 5 uurtjes gaat, ‘we put on some lipstick and pretend to be psyched’.

Unicorns United Slaapt (Niet)

Moederlief tipte me eerder deze week dat ik toch echt eens naar Heel Nederland Slaapt moest kijken. Met een drukke baan, dito sociaal leven, Unicorns United en een klein kindje, zijn mijn uurtjes slaap namelijk schaars. Er zitten simpelweg te weinig uren in een dag. Regelmatig slaap ik 5 uur per nacht. En daar maakt mijn moeder zich dan wel eens zorgen om.

Ik ben niet de enige in ons team die structureel te weinig slaapt. Als ik ’s nachts een Pin toegestuurd krijg van Pin-Koningin (en tevens –addict) Esther, dan app ik haar: ‘Busted, je bent nog wakker!’ Dus tipte ik haar ook om naar dit programma te kijken. Dat heeft ze gedaan. Met een schuin oog. In ieder geval heeft ze geleerd dat ze een grote slaapschuld heeft. Die ze denk ik niet van plan is om snel in te lossen, haar kennende.

Anouk haalt wel 8 uur slaap per nacht. Alleen Stoei-poes of Bluf-poes duwen wel eens een poot in haar oog. En ze kan wel eens onrustig dromen over haar Man in het park.

Bregje is onze Doornroosje. Ze slaapt meer dan dat ze wakker is. Als ze in de ochtend wakker wordt, heeft ze regelmatig honderd-en-een appjes gemist in de UU-groepsapp. Nee, even serieus, zij luistert het beste naar de slaapbehoefte die ze heeft. En dat is verstandig, want:

Slaap heeft een functie

“Slaap is van groot belang voor de energiebehoefte van de hersenen, de centrale controlekamer van ons lichaam. Wanneer er daar iets niet goed gaat, dan heeft dat onmiddellijk effect op het functioneren van het maag-darmstelsel, hart- en bloedvaten en ons afweersysteem.” (Bron: Max Vandaag)

Slaap ruimt het brein op

“Daarnaast bevordert slaap het opruimen van het brein. Overdag zijn we actief en gebruikt ons brein veel energie. Bij die stofwisselingsprocessen komen afvalstoffen vrij. Worden deze stoffen niet opgeruimd? Dan dreigen zij het brein te vergiftigen. Dat opruimen gebeurt over het algemeen tijdens onze slaap. Het brein heeft geen eigen opruimingsdienst, dus maakt het gebruik van het lymfesysteem om de afvalstoffen af te voeren. Slapen kan dus gezien worden als een schoonheidsslaap, want wanneer we goed uitrusten worden afvalstoffen afgevoerd waardoor we bijvoorbeeld wallen kunnen worden voorkomen. En niet onbelangrijk, tijdens onze slaap wordt het lange-termijn geheugen bijgewerkt. De ervaringen van die dag worden aangevuld. Ons brein krijgt als het ware een update.” (Bron: Max Vandaag)

Slaaptekort

Als je slaaptekort hebt, is je concentratievermogen minder, raak je sneller geïrriteerd en je correctievermogen neemt af omdat je informatie minder snel verwerkt. Sloompie.

Geheugen

Je geheugen werkt beter als je een nachtje ergens over slaapt. Als je iets aanleert op dag een en het die avond moet herhalen, dan is de kans kleiner dat je het onthouden hebt dan dat als je iets aanleert op dag een, een nachtje slaapt, en het weer moet oplepelen op dag twee.

Slaapschuld

Een slaapschuld is het aantal uren dat je niet genoeg hebt geslapen. Reken eens uit hoe groot je slaapschuld is. In het rekenvoorbeeld zal ik mijn slaapuren als voorbeeld gebruiken.
Hoeveel uur slaap je gemiddeld per nacht? – 5
Hoeveel uur heb je gemiddeld nodig per nacht? – 8
Hoeveel uur kom je dan tekort? – 3
Per week kom ik dus 3 uur x 7 nachten = 21 uur slaap tekort. Dat zijn dus al bijna 3 nachten in een week!

Slapen in de avond of in de ochtend

Op tijd slapen in de avond is effectiever om uitgerust te zijn dan lang uitslapen in de ochtend. Als je lang uitslaapt, ga je je ritme op de dag verleggen, hetgeen ervoor kan zorgen dat je in de avond weer minder goed slaapt. Zorg dus met name in de avond dat je op tijd naar bed gaat.

Bijslapen

Heb je slaap tekort, ga dan vroeger naar bed. Dat klinkt logisch, maar het kan nu eenmaal niet altijd. Dan is het altijd nog beter om een middagslaapje te doen, dan in de ochtend heel lang in je bed te blijven liggen.

Weinig slaap nodig hebben

Ben jij of ken jij er zo een (ik en ik) die beweren weinig slaap (minder dan 6 uur) nodig te hebben? Gefeliciteerd! Dan behoor je tot de bijzondere groep van 1% van de bevolking die het gen bevat dat ervoor zorgt dat minder slaap voor jou geen probleem is. In negen van de tien gevallen is dat dus bullshit, en moet je er gewoon voor zorgen dat je tussen de zeven en negen uur slaap krijgt per nacht. – Al denk dus dat mijn wederhelft wel echt tot die 1% behoort…

Slaperigheid in de auto

Er wordt veel aandacht besteed aan ongelukken in het verkeer door alcohol. Het is schokkend maar waar: er vallen meer verkeersdoden door mensen die achter het stuur in slaap vallen. Stap dus niet in de auto als je vermoeid bent. Als je onderweg slaperig wordt, stop dan om uit te rusten op een parkeerplaats. Hier lees je tips over slaap en verkeersveiligheid.

Gewicht

Slaaptekort kan van invloed zijn op je gewicht. Dat heeft te maken met de aanmaak (of een tekort hiervan) van hormonen. En omdat je simpelweg cravings krijgt als je slaperig bent. Je lichaam vraagt om energie. Dus voorkom dat je middenin de nacht naar het tankstation rijdt voor een pot Ben & Jerry of slaapdronken met gierende banden door de Mac Drive rijdt. Ga gewoon slapen!

Ideale condities

Zorg dat je slaapkamer in topconditie is. Dit betekent:

  • een frisse temperatuur
  • geen licht
  • geen geluid
  • ja, je begrijpt het goed: geen tv, tablets, laptops en smartphones.

De slaapkamer is er volgens slaapexpert Els van der Helm om te slapen. En voor seks.

Ik zeg: welterusten. Tijd voor een beautyslaapje, van inmiddels nog maar 5 uur. Bedankt MAX. Mam, vanaf morgen zal ik mijn leven beteren. Echt. En tot die tijd: the bags under my eyes are Prada.

En jij?

Hoe zit het met jouw slaapgedrag? We zijn reuze benieuwd! Deel het in je reactie hieronder met ons.

Nota Bene
  • Bekijk de uitzending online terug op NPO.
  • Lees meer informatie over Heel Nederland Slaapt op de website van Max Vandaag.
  • Bronnen: Heel Nederland Slaapt, Gezondheidsnet, Somnio.eu.
  • Disclaimer: de in dit artikel (en op deze website) weergegeven informatie wordt door Unicorns United met zorg samengesteld, maar voor de juistheid of volledigheid kan Unicorns United niet instaan. Unicorns United aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor de inhoud van deze website en de daarop weergegeven informatie, noch voor de juistheid en/of volledigheid daarvan. Aan de op deze website weergegeven informatie kunnen geen rechten worden ontleend. – Zeker niet als het om 01:24 uur ‘s nacht geschreven is. Nee, even zonder dollen: dit is een opper-serieuze-alinea.

Reageer

Navigate