Op roadtrip met je kersverse baby

Didi en Mark zijn elf jaar samen als in juni 2014 hun dochtertje Teddy wordt geboren. Na een heftige bevalling, maar goed herstel, besloten ze om met hun acht weken jonge dochtertje een maand op roadtrip te gaan. Ze boekten een camper in Zweden en besloten alleen het hoognodige mee te nemen. Meer hadden ze niet nodig. Alleen elkaar. Didi vertelt.

Op roadtrip met je baby - Unicorns United

Steady Teddy

“Mijn zus is met haar vriend en haar eerste kindje naar Amerika geweest toen hun kindje drie maanden oud was. Dat leek ons ook wel wat. Tijdens de zwangerschap hadden we bedacht dat als ons kindje geboren zou zijn en alles goed zou gaan, dat we dan graag een maand even écht alleen met elkaar wilden zijn. Maar we zouden pas concreet plannen maken na de bevalling. Mijn bevalling bleek een hel. Ik heb een dubbele bloedtransfusie gekregen, maar ze hebben me gelukkig goed opgelapt. Natuurlijk hebben we daar een flinke tik van gekregen maar gelukkig bleek als snel dat Teddy goed dronk, ze poepte goed, ze sliep goed. We noemden haar Steady Teddy.”

Ze dronk goed, poepte goed, sliep goed. We noemden haar Steady Teddy.

Op avontuur

“De eerste kraamweken thuis gingen hartstikke goed. We wilden samen op avontuur. Misschien klinkt het naïef, maar ik dacht: “Zet mij maar ergens op de wereld neer, alles wat we nodig hebben is daar ook.” We twijfelden tussen Amerika, Portugal of Zweden. Onze keuze viel op Zweden. Dat bleek later trouwens echt een goede keuze. Zelfs op menukaarten stond de tekst “Breastfeeding is cool”. De zoektocht naar een camper bleek nog best lastig. Uiteindelijk hebben we de laatste camper die nog te huur was ergens in Zweden weten te bemachtigen.”

Roadtrip met je baby - Unicorns UnitedKaravaan aan zooi

“De laatste week van augustus zijn we vertrokken. We dachten: we gaan minimalistisch op vakantie. Nou, dat bestaat dus niet met een kind. Teddy lag in de kinderwagen, we hadden een rolkoffer, een backpack, de handbagage hing aan de kinderwagen en daar bovenop de maxi cosi. Een karavaan aan zooi. En zo vertrokken we vanaf ons huis in Amsterdam naar de tram die ons naar Schiphol bracht. In Kopenhagen hebben we een tussenstop gemaakt, want daar wonen vrienden van ons en we zijn er vaker geweest. We hebben daar een Airbnb gehuurd en zijn een lang weekend gebleven. We hebben heerlijk door de stad gestruind met de kinderwagen, lekker op terrasjes gezeten, uit eten geweest en musea bezocht. Dingen die we leuk vinden om te doen, en dat ging super met Teddy erbij.”

Cadeautje

Na de eerste nacht in de Airbnb werd ik wakker en ik dacht “Wat is het licht!”. Ik vroeg aan Mark “Heb jij Teddy eten gegeven?” “Nee…”, antwoordde Mark. Teddy had een hele nacht doorgeslapen! Ik werd als herboren wakker. Ondanks ons enthousiasme hadden we afgesproken dat we pas na zeven dagen aan het thuisfront zouden laten weten dat ze doorsliep. Het kon ook een uitzondering zijn. De dag erna, daarna en daarna sliep ze gewoon door. Na een week hebben we onze familie een berichtje gestuurd: Teddy slaapt door! en dat heeft ze de hele vakantie volgehouden. Dat was echt een cadeautje.”

Aanrommelen in de trein

“Vanuit Kopenhagen hebben we vervolgens de trein gepakt naar Göteborg. We hadden bedacht dat we in die vier uurtjes in de Lonely Planet onze reis zouden uitstippelen, maar dat kwam er niet van. In de trein scheet Teddy haar luier vol. Iedereen keek ons met een lichte verontwaardiging aan, maar wij vonden het verschonen van Teddy in de kinderwagen het leukste wat er was! En zo rommelden we gezellig met z’n drietjes wat aan.”

In Zweden zijn net zoveel mensen als meren.

Roadtrip met je baby - Unicorns UnitedWildkamperen

“We kwamen aan in Zweden. Een vrouw haalde ons op en bracht ons naar de camper. Dat was het eerste moment dat we onze karavaan echt uit konden stallen. Een vriend van Mark woonde in Göteborg en hij heeft ons eerst mee uit eten genomen. Hij gaf ons tal van tips over natuurkamperen en reed na het eten met de camper mee op zoek naar een mooi plekje in de buurt. En die vonden we al snel. In Zweden kun je wildkamperen en het land heeft ‘net zoveel meren als mensen’, dus we stonden de eerste nacht al op een prachtig plekje aan een meer.”

Toen realiseerden we ons; we hebben echt niets nodig.

Huisje op wielen

“Mark is een hardcore zwemmer, dus de volgende ochtend nam hij een duik in het meer. Het water was ijskoud! Ik dacht: een douche hebben we niet, dus ik spring er ook in. Toen realiseerden we ons; we hebben echt niets nodig. We hebben ons huisje op wielen en we hoeven niet eens op een camping te staan, dat maakt het reizen weer makkelijker. We zijn tijdens onze reis maar een aantal keer even op een camping gestopt om Teddy even rustig op de camping te wassen. En zo reden we van meer naar meer. We hebben de GPS op onze mobiele telefoons aangezet, konden zo de grote wegen zien waar we op reden, maar ook de kleine wegen met vertakkingen die leidden naar een meer. Door die vertakkingen te volgen, kwamen we op de mooiste plekjes.”

Roadtrip met je baby - Unicorns UnitedElke dag een nieuw plekje

“Elke keer als we weer een nieuw plekje hadden gevonden bij een meertje, dan zwommen we, maakten we een wandeling met Teddy op ons buik, we kapten hout, stookten een vuurtje en aten vaak macaroni met een blikje zalm. We hadden geen behoefte om de bewoonde wereld op te zoeken om boodschappen te doen. Bovendien; voor Teddy hadden we alles bij ons, zij kreeg tenslotte borstvoeding. Als we dan bij ons haardvuurtje zaten, zeiden we vaak tegen elkaar: “Een mooier plekje dan dit, is er niet.” Nog niet wetende dat het volgende plekje vaak nóg mooier was.”

Intens geluk

“Barsta is het meest noordelijke stukje waar we zijn geweest. Het werd ook steeds kouder en het moest natuurlijk niet te koud worden voor Teddy. Wij sliepen in de cabine bovenin de camper. Teddy in haar kinderwagen met een speciaal slaapmatras. In de ochtend namen we haar altijd lekker tussen ons in. Wat een intens geluk om in die kleine cabine lekker met z’n drieën rustig wakker te worden.”

Sauna-lovers

“In Lonely Planet lazen we leuke tips over Zweden. Het merendeel van de tips ging over sauna’s. Maar dat konden we natuurlijk niet doen met Teddy erbij. Op een gegeven moment kwamen we weer op een nieuwe plek bij een meertje aan die prachtig was. Langs het meer stonden dennenbomen, er was een grote vuurplaats, en we ontdekten dat er een openbare sauna was, middenin het bos! In Zweden laten mensen alles keurig achter. En laat het nu zo zijn dat naast de sauna een kleedhokje stond, waar je vanuit de sauna door een raampje op uit kon kijken. Dus toen Teddy sliep in haar wagen, zijn we de sauna ingedoken en konden we haar gewoon zien. Ze bleef heerlijk slapen en wij konden genieten van een relaxte sauna. Dat was echt een high-five moment!”

Dit moeten we nooit meer zo doen!

Stress in de camper

We hebben niet alleen maar te gekke momenten gehad. Ook wel ‘leermomenten’. Bij een nieuwe plek zagen we dat er een pad om het meer liep. Het leek ons heel leuk om een mooie wandeling te maken met Teddy in de draagzak. We dachten dat het een wandeling was van anderhalf uur. Maar wat bleek, het pad liep niet helemaal langs het meer. We liepen over boomstronken, grote stenen, en wisten op een gegeven moment niet meer of het meer nu links of rechts van ons lag. Ondanks dat je weet dat je voor Teddy altijd eten bij je hebt, want ze kreeg natuurlijk borstvoeding, begonnen we op een gegeven moment echt wel een beetje te stressen. Uiteindelijk hebben we er vier uur over gedaan voor we weer bij de camper waren. Laat ik het zo zeggen; dat hebben we nog wel even geëvalueerd die avond. Met uiteraard als conclusie: dit moeten we nooit meer zo doen. Dan krijg je wel even een waarschuwing. Teddy lag tijdens de wandeling heerlijk te slapen en ze heeft gewoon borstvoeding gekregen, maar je hebt nu eenmaal een hele grote verantwoordelijkheid voor haar en die moeten we nemen.”

Roadtrip met je baby - Unicorns UnitedGierende banden over het gras

“Drie of vier dagen later belandden we zo mogelijk in een nog groter avontuur. We reden over een heel lang pad, langs zomerhuisjes, richting het meer onderaan een heuveltje. Bovenaan de heuvel hebben we nog goed gekeken, kunnen we hier nog draaien met de camper? Ja, dat kon. Dus we reden stapvoets de heuvel af, op naar ons nieuwe optrekje, met wederom grote vuurplaats en sauna! We hebben heerlijk gebarbecued, in de hangmat gelegen, nog even van de sauna genoten. Dit was de allermooiste plek ever, besloten we. De volgende ochtend wilden we wegrijden en toen merkten we dat we een platte band hadden. Stress! De zomerhuisjes waar we langs gereden waren lagen best ver weg en we hadden al gezien dat die leeg waren, want het was nazomer. Maar goed, we hadden geen keuze. Dus we zijn gaan lopen om te kijken of we iemand vonden. Uiteindelijk bleek een huisje nog bewoond. Er woonde een gepensioneerd stel. Ze spraken geen woord Engels. Met handen en voeten hebben we proberen uit te leggen dat onze band plat was. Toen bleek dat die man oldtimers had en een compressor in de garage, dus die mochten we gebruiken. Wij liepen terug, hij reed op een klein scootertje met ons mee en hielp ons met het oppompen van de band. We bedankten hem en hij reed weer terug naar zijn huisje.

Met het schaamrood op de kaken stonden we daar weer.

Weer vol goede moed keerden we de camper om de heuvel weer op te rijden, en je raadt het al; we geven gas, rijden drie meter over het natte gras en we kwamen echt niet meer verder. We hadden gezien dat er planken bij de sauna lagen en daar hebben we een pad mee gemaakt de heuvel op, zodat de camper meer grip zou hebben. Dat werkte voor geen meter. De planken knapten en schoten er onderuit. Er zat maar een ding op: weer dat enorme stuk lopen naar het zomerhuisje om hulp te vragen. Met schaamrood op de kaken stonden we daar weer. De man liet op zijn manier weten dat het dom was, heel dom. Maar hij was wederom zo aardig om een lokale boer te bellen met een tractor. Mark ging met hem mee naar de boer. Ik bleef met Teddy bij die mevrouw. Ze was heel lief en ging pannenkoeken voor ons bakken. Voor mijn gevoel duurde het heel lang voordat Mark weer terug was. Ik kon ook geen woord wisselen met die mevrouw. Dus ik heb voornamelijk lief zitten lachen. Uiteindelijk heeft de boer met de tractor de camper eruit getrokken. Met volle vaart! Met gierende banden stuiterde de camper over de grasmat. Je had het moeten zien. Hilarisch! Daarna hebben we de camper snel volgetankt en zijn we doorgereden. Wat we die dag wederom leerden van onze dochter is dat ze gewoon met het ritme meedraait. Ze heeft die dag heerlijk liggen slapen, goed gegeten en ondanks dat haar papa en mama in de stress waren, bleef zij gewoon kalm.”

We zijn al elf jaar samen, we hebben de mooiste reizen gemaakt in die jaren, maar dit is toch echt de vetste vakantie die we ooit hebben meegemaakt.

Laatste dag

“Daarna hebben we nog een aantal fantastische dagen gehad. Op de laatste dag dat we onze camper weer inleverden, zeiden we tegen elkaar: “We zijn al elf jaar samen, we hebben de mooiste reizen gemaakt in die elf jaar, maar dit is toch echt de vetste vakantie die we ooit hebben gehad.

Roadtrip met je baby - Unicorns UnitedVan tevoren wisten we niet wat we konden verwachten, maar misschien is het grootste succes van de vakantie geweest dat we nul verwachtingen hadden. We dachten; wat we vergeten hebben we blijkbaar niet nodig of kunnen we kopen. Als het regent, we hebben een huilbaby of wat dan ook; of je nu met z’n drietjes thuis zit of in een camper, dan dealen we er op dat moment wel mee. En wat bleek, Teddy was echt Steady Teddy. We zijn ons heel erg bewust dat we heel veel geluk hebben met dat ze zo goed in haar vel zit en een makkelijk meisje is. Het was heerlijk om even in onze eigen bubbel te verdwijnen, met z’n drietjes, in de camper. Even niet overspoeld worden door bezoek en door de dagelijkse dingen in het leven. Het gaf ons gelijk vertrouwen, na toch een heftige periode vanaf het moment van de bevalling. Als verse ouders weet je sowieso van tevoren niet wat er op je af komt en hoe je leven gaat zijn. We geloven dat we liever onze grenzen opzoeken om erachter te komen dat die grenzen veel verder liggen dan we denken.”

En nu?

“Bij terugkomst hadden we de droom om een sauna in de tuin te bouwen en een camper te kopen. Nou, we hebben een tuintje van een paar vierkante meter, dus dat is niet gelukt. Maar pas geleden hebben we een camper gekocht! Hij is heel klein, dus zeg maar gerust campertje, maar hij staat klaar voor ons volgende avontuur. Met – inmiddels – dreumes Teddy.”