Tessa’s avonturen als fregger + tips voor preggers

Ik ben een zoetekauw en een lekkerbek. Mijn smaak is even verfijnd als verdorven. Ik hou van oesters en ossenhaasjes enerzijds en Fristi en frikadellen anderzijds. De Rens Kroes in mij is ver te zoeken. Laat staan de Fajah Lourens. Dat resulteert in een jojo’ende weegschaal die regelmatig ‘ho ho!’ roept als ik weer in mijn yolo fase zit. Toen ik ontdekte dat ik zwanger was, was het zaak om mijn lichaam als een tempel te beschouwen. Ik moest en zou een pregger fitgirl worden. Een Fregger.

Fierce van start

Ik ging fierce van start. Ik stopte acuut met roken en volgde de richtlijnen van het Voedingscentrum. Dankzij food prepping, ging ik goed voorbereid naar werk. Daar zat ik dan te shinen met mijn gallon water, nootjes in zakjes, bruine boterhammen, magere kwark, fruit en groentes. Twee keer per week ging ik trainen met een personal trainer. Toen het sporten wat moeilijk werd, besloot ik de personal training tijdelijk op te schorten en hiervoor in de plaats zwangerschapsyoga te doen. Goed voor de body en mind. De thema’s Concentratie, Kracht en Ontspanning komen aan bod bij yoga. Allemaal ingrediënten die ik nu maar ook straks bij de bevalling goed kan gebruiken.

Een chocomel hier en boterletter daar, doet het gemoed even goed, maar de heupen des te minder.

De klad erin

Tot het mis ging. Het werd te druk op werk. In de laatste maand voor mijn verlof reisde ik nog naar Parijs, Londen en Berlijn. Al zeggen je lieve collega’s dat het reizen misschien niet heel handig meer is, als Calvinistische Hollandse (als het om werk gaat) deed ik dat gewoon. Niet zeiken, maar reizen en werken. Dit in combinatie met een druk gezinsleven en sociaal leven, resulteerde erin dat ik steeds minder puf had om de juiste aandacht aan mijn eten te besteden. De basis bleef gezond, maar ik vulde regelmatig aan met comfortfood. Tel daar de zwangerschapskwaaltjes en de decembermaand bij op, en ik was verloren. Een chocomel hier en een boterletter daar, doet het gemoed even goed, maar de heupen des te minder.

Van vrouw naar Moeke

Nu was het na mijn eerste zwangerschap al nooit meer helemaal goed gekomen met het lijf, maar met deze zwangerschapskilo’s erbovenop, zie ik er inmiddels uit als een Moeke. Is dat erg? Nee. Ik ben hoogzwanger en zo trots als een pauw op mijn buik.

Naast zwanger ben ik ook gewoon nog vrouw. Met al mijn zekerheden en onzekerheden over mijn lichaam.

Waar ik me wel aan stoor is dat ik tal van vragen en opmerkingen krijg waar ik niet op zit te wachten. Of ik een tweeling draag? Of ik morgen moet bevallen? “Nee (lul), ik heb nog een trimester te gaan.” Waarom ik me hier zo druk om maak? Omdat het soms lijkt alsof je lichaam een gemeenschappelijk goed is waar iedereen maar alles ongestoord over denkt te kunnen zeggen. Nu heb ik best humor en zelfspot, maar naast zwanger ben ik ook gewoon nog vrouw. Met alle zekerheden en onzekerheden over mijn lichaam. Tip: vraag iets vanuit oprechte interesse, bijvoorbeeld: “Hoever ben je in de zwangerschap?” in plaats van je eigen – oh zo niet grappige – conclusies te trekken. Of maak een aardig complimentje, maar alleen als je het meent. En zeg anders niets. Zijn dit mijn (angry) hormones die spreken? Misschien. Maar ze zijn in ieder geval wel eerlijk.

Zo nu verder

Enfin, hoe nu verder? De vakantie is afgelopen. Mijn verlof is officieel ingegaan. Dat betekent dat ik veel me-time heb. Ondanks dat de klad er even inzat, is dat nog geen reden om het freggerschap niet weer op te pakken. Het ligt allemaal voor de hand, maar toch goed om nog even te herhalen. Voor jou en voor mij.

1. Blijf fit en bereid je voor met zwangerschapsyoga

Op zaterdagochtend ga ik naar zwangerschapsyoga bij Yoga met Lef! in Rotterdam. De lessen worden gegeven door Myrte van Zutphen. Zij zegt over zwangerschapsyoga: “Het is een vorm van yoga die zich richt op een gezond verloop van zwangerschap en bevalling. Als zwangere vrouw word je uitgenodigd om je bewust te worden van het fysieke proces dat gaande is en wat dat betekent voor jou als mens. Net als bij ‘gewone yoga’ vergroot je je lichaamsbewustzijn en ontstaat via de adem een verbinding tussen lichaam en geest. Alleen is de zwangerschapsyoga volledig toegespitst op het dragen en baren van je kindje, waarschijnlijk de belangrijkste taak die je ooit zult volbrengen!”. Je kunt vanaf 13 weken instromen en beoefent Yoga met een groep van maximaal 8 zwangere vrouwen. Een keer per maand is er een partnerles. Woon je in Rotterdam? Een echte aanrader. Elders? Zoek een yogastudio die bij jou past.

2. Verzorg jezelf

Je lichaam verandert en is hard aan het werk om een mooi kindje te laten groeien, en heeft dus jouw aandacht nodig. Plan minimaal een keer per trimester een treatment voor jezelf, bij bijvoorbeeld Soap Treatment Store of Aveda Dayspa Amsterdam. Ik ben al twee keer verrast met een treatment, namelijk door Bregje en door Esther en Beppy. Zo lief! Je hoeft even helemaal niets, je besteed aandacht aan jezelf, en daar voel je je beter van.

Zorg dat je thuis ook fijne verzorginsproducten hebt. Zelf ben ik erg weg van de producten van Earth Mama Organics (voorheen Earth Mama Angel Baby). Ze maken natuurlijke, veilige en organische producten voor (aanstaande) moeders en babies (voor, tijdens én na de zwangerschap). Van tepelklovencrème tot rustgevende thee (you might need it!). En smeer je lijf (en je buik in het bijzonder) goed in met bijvoorbeeld Weleda Zwangerschapsolie. Ook Rituals heeft tegenwoordig een Tiny-lijn, en daar ben ik best enthousiast over. De producten uit de collectie zijn verrijkt met kalmerende en verzachtende zoete amandelolie en rijstemelk, en geven de tere en gevoelige huid extra aandacht, liefde en comfort. De Stretchmark Tummy Cream is echt een aanrader!

3. Eet gezond en lekker. Het kan!

Een zwangerschap vraagt veel van je lichaam, dus geef je lichaam terug door gezond te eten. Zelf volg ik de richtlijnen van het Voedingscentrum, mijn gezonde verstand, en de volgende boeken met lekkere recepten. Check uiteraard altijd per recept of het pregger-proof is.

  • Een broodje in de oven. Een kook- en lifestyleboek vol met lekkere gerechten die je wel kunt eten. Van recepten met zure bommen tot zondigen doe je zo.
  • Groene sapjes. 160 pagina’s met gezonde sapjes.
  • Nog meer groene sapjes. En nog meer pagina’s met nog meer sapjes.
  • On the Go van Rens Kroes. 49 recepten voor meeneemgerechten. Voor je zoektocht naar je inner-Rens.
  • Tips van Jet. Een leuk klein pocketboekje, wat garant staat voor een happy healthy leven. Niet te streng en zeker niet saai.
  • Easy Peasy. Omdat we al een peuter hebben rondlopen, koken we graag uit het kookboek voor ouders van de allerkleinsten (0-4). Het boek staat bomvol recepten die naast gezond, voedzaam en smaakvol ook gemakkelijk te maken zijn. Zeker zo hander als je zwanger bent.
  • Easy Peasy Family. Dit is de opvolger van Easy Peasy. Het deelt recepten die dienen als een gezonde basis voor het hele gezin. Daarnaast vind je allerhande praktische tips en veel informatie over eetgedrag.
  • Styletoday bracht dit leuke artikel uit: 11 x gezond snacken tijdens je zwangerschap. Yum!

Ook heb ik een nieuw boek ontdekt wat gaat over de dagen na de bevalling. Ik ga hier tijdens mijn verlof induiken en jullie vast meer over vertellen.

Heb jij nog tips voor het freggerschap? Share! Share!

PS. De hoofdfoto is van Barefoot Blonde. Een te gek blog van Amber Fillerup Clark, die samen met haar man en beste vriend David, haar kinderen Atticus en Rosie en golden retriever Chancey in Hawaii woont. En ook haar prachtige zwangerschap deelde op haar blog. Bekijk het blog eens als je van haar, beauty, fashion en lifestyle houdt.

2 Comments

  1. Caro van de graaf Reply

    Zo je kan het maar gezegd hebben dappere dame, vrouw en dochter. 💪

Reageer

Navigate